•  

Our Top Course
Pengembangan Media Foto
( 16 Sections)
 
Komunikasi Pembelajaran
( 16 Sections)
 

Course Theory and Practice Community Empowerment

Program Studi S1 Pendidikan Luar Sekolah UNESA

 
Card image

Course Description

This course aims to prepare students to be able to contribute to improving the quality of community life in accordance with the scope of the field of non-formal education in community empowerment efforts. Empowerment efforts are carried out by developing social relations and relations in society, understanding and analyzing potential that can be developed, identifying changes in society and their relation to the importance of empowerment efforts, empowerment strategies, conceptual foundations, stages and practices of empowerment in participatory community groups. To realize this, the following course material is given: Approaches to Community Development, Social Welfare Development, Community Development, Community Development, Ecology and Social Justice, Community Development Vision, Non-formal Education as a strategy in community empowerment practice, planning and evaluation of development-based community, community-based resource management, program planning, empowerment models, social assistance, participatory approaches and techniques. Learning strategies in lectures are discussion, question and answer, lecture, practice, and mini research. This course also presents and examines various theories and theoretical approaches regarding community development and empowerment, examines the concept, theory and philosophy of empowerment, background, objectives and benefits of empowerment, as well as various methods and strategies for assisting the community, is able to plan, implement and evaluate programs and community empowerment models. Indicators of success in this course are students being able to express and study various theories and theoretical approaches regarding community development and empowerment.

Program Objectives (PO)

  • Terapkan prinsip-prinsip kemandirian, kerja sama, kejujuran, dan kepercayaan diri dalam proses belajar, baik secara berkelompok maupun secara individu (C3)
  • Menganalisis teori-teori dasar mengenai konsep pendekatan pengembangan komunitas dan paradigma (C4)
  • Evaluasi keterampilan pemrosesan informasi secara kritis dan objektif dalam kaitannya dengan implementasi pengembangan masyarakat (C5)
  • Mengembangkan keterampilan dalam mengelola program pengembangan masyarakat (C6)

Aktifitas Pembelajaran

  • Pertemuan 1
    Dan menjelaskan konsep dasar pemberdayaan masyarakat.
    • Date  3 Februari 2025

  • Pertemuan 2
    Dan menjelaskan Teori Pendidikan dan Filsafat Humanistik.
    • Date  10 Februari 2025

  • Pertemuan 3
    Pola pikir pemberdayaan masyarakat dalam konteks mencerahkan kehidupan bangsa.
    • Date  17 Februari 2025

  • Pertemuan 4
    Model pemberdayaan kewirausahaan komunitas perkotaan.
    • Date  24 Februari 2025

  • Pertemuan 5
    Pemberdayaan masyarakat melalui kewirausahaan masyarakat.
    • Date  3 Maret 2025

  • Pertemuan 6
    Memiliki kemampuan untuk memberdayakan masyarakat melalui pertanian.
    • Date  10 Maret 2025

  • Pertemuan 7
    Pemberdayaan masyarakat melalui komunitas nelayan.
    • Date  17 Maret 2025

  • Pertemuan 8
    Soal-soal Ujian Tengah Semester (UTS).
    • Date  24 Maret 2025

  • Pertemuan 9
    Memiliki kemampuan untuk memahami pemberdayaan masyarakat melalui komunitas perkotaan.
    • Date  31 Maret 2025

  • Pertemuan 10
    Memiliki kemampuan dalam menjelaskan pemberdayaan masyarakat melalui desa wisata
    • Date  7 April 2025

  • Pertemuan 11
    Siswa memiliki kemampuan untuk menjelaskan definisi pemberdayaan masyarakat dalam PKBM.
    • Date  14 April 2025

  • Pertemuan 12
    Memiliki kemampuan untuk memberdayakan komunitas melalui potensi lokal.
    • Date  21 April 2025

  • Pertemuan 13
    Dan menjelaskan pemberdayaan masyarakat melalui komunitas asli.
    • Date  28 April 2025

  • Pertemuan 14
    Mempersiapkan Tugas Perencanaan dan Kegiatan Pemberdayaan Masyarakat.
    • Date  5 Mei 2025

  • Pertemuan 15
    Praktik Pemberdayaan Masyarakat Pariwisata Desa, Potensi Desa Lokal, dan Lembaga Pendidikan Non-formal
    • Date  12 Mei 2025

  • Pertemuan 16
    Soal ujian akhir semester (UAS).
    • Date  19 Mei 2025

References

Lecturer

SJAFIATUL MARDLIYAH
SJAFIATUL MARDLIYAH
  • 215,475 Reviews4.8 Rating

WIDYA NUSANTARA
WIDYA NUSANTARA
  • 215,475 Reviews4.8 Rating

Video Images
Preview this course
 
 
  • Program StudiS1 Pendidikan Luar Sekolah
  • Semester4
  • Lectures2
Difficult Things About Education.
$75$10