Course Description
This course examines basic concepts, objectives, functions, benefits, principles of developing daily life skills, types of life skills (general life skills: personal skills, social skills) and specific life skills (academic skills, vocational skills), characteristics , the urgency of life skills in education and learning, life skills assessments, assessment instruments, daily life skills development programs that suit the type, characteristics and needs of each child with special needs and creating programs to develop daily life skills and overcome related problems with life skills for ABK and PDBK, strategies, online learning, methods, media (digital and non-digital) and assistive technology in developing daily life skills for ABK and PDBK, task analysis, modeling, online learning in developing skills daily life for ABK and PDBK, solving daily life skills problems for ABK and PDBK through products or scientific works in the form of articles or products or other works related to solving life skills problems for ABK and PDBK, making products in the form of programs and program practices relating to the development of daily life skills for ABK and GDPK in schools (SLB, Inclusion Schools) and institutions that handle ABK, entrepreneurial plans and practical reports on programs for developing daily life skills for ABK and PDBK in communities, schools (SLB, Inclusion Schools) and institutions that handle ABK and PDBK. Lectures are carried out using the project based learning method
Program Objectives (PO)
- Menguasai konsep dasar dan teori yang berkaitan dengan pengembangan kecakapan hidup sehari-hari Anak Berkebutuhan Khusus (ABK), mampu berpikir logis, kritis, sistematis, kolaboratif, adaptif, inovatif, inklusif, berkarakter tangguh, kreatif untuk mengembangkan kecakapan hidup sehari-hari anak berkebutuhan khusus
- Menguasai dasar-dasar perancangan dan pengelolaan pengembangan kecakapan hidup sehari-hari bagi anak berkebutuhan khusus meliputi asesmen kecakapan hidup (life skill) anak berkebutuhan khusus yang urgen untuk dikembangkan atau permasalahan kecakapan hidup (life skill) anak berkebutuhan khusus yang perlu diselesaikan, mampu memilih strategi, model pembelajaran, teknik pembelajaran, metode, evaluasi berkaitan pengembangan kecakapan hidup sehari-hari bagi anak berkebutuhan khusus secara komprehensif
- Terampil memberikan layanan akademik dan merancang, melaksanakan, mengevaluasi program kebutuhan khusus berkaitan dengan pengembangan kecakapan hidup sehari-hari bagi ABK dan PDBK berdasar analisis informasi maupun hasil asesmen untuk menyelesaikan permasalahan life skill ABK dan PDBK juga mengoptimalkan potensi anak berkebutuhan khusus (ABK)
- Mampu memilih dan memanfaatkan media (digital dan non digital), teknologi asistif, teknologi informasi yang adaptif, relevan, kontekstual untuk untuk memperoleh informasi/referensi terkait pengembangan kecakapan hidup sehari-hari dan mengkomunikasikan serta memanfaatkan hal tersebut dalam layanan, perencanaan, pelaksanaan, evaluasi pengembangan kecakapan hidup sehari-hari bagi anak berkebutuhan khusus