•  

Our Top Course
Komunikasi Pembelajaran
( 16 Sections)
 
Pengembangan Media Foto
( 16 Sections)
 

Course Community Education

Program Studi S1 Pendidikan Luar Sekolah UNESA

 
Card image

Course Description

This course discusses the conceptual study of non-formal education learning models which includes understanding, characteristics, syntax and steps in implementing them. Apart from that, skills are needed in compiling reports on study results and also developing non-formal education learning models. With the existence of various kinds of non-formal education institutions, it is necessary to test existing learning models, then it is hoped that new learning models will be discovered to further enrich the variety of non-formal education learning. The teaching materials presented are approaches and types of non-formal learning development, methods and models for collecting and analyzing program assessment data, developing prototypes of non-formal program models, developing prototypes of non-formal program models, compiling reports on assessment results and developing non-formal learning models. assessment and development of non-formal learning models. To guide lecture activities, learning methods are used in the form of discussions, mini practicums, questions and answers, and presentations. answers, and presentation. This course also provides an understanding of the history and concept of community education, the aims and content of community education, the nature of community education in the national education system, areas of community education, as well as SPEM and 10 benchmarks for community education through explanations, discussions and presentations.

Program Objectives (PO)

  • Menganalisis keputusan yang tepat dalam rangka penyelesaian masalah melalui pengembangan ilmu pendidikan nonformal berdasarkan hasil analisis informasi dan data (C4)
  • Menganalisis teori, konsep, prinsip-prinsip analisis kebutuhan masyarakat setelah dewasa, dan menguasai teknologi informasi dalam penyelenggaraan program pendidikan nonformal (C4)
  • Mampu menyusun gagasan yang inovatif dan kreatif dalam rangka mengembangkan program pendidikan nonformal
  • Menciptakan program Pendidikan Nonformal yang berlandaskan ketakwaan, kemandirian dan kewirausahaan sosial (C6)

Aktifitas Pembelajaran

  • Pertemuan 1
    Konsep dan ruang lingkup, kedudukan pendidikan masyarakat dalam sistem pendidikan nasional dan sejarah perkembangan pendidikan masyarakat.
    • Date  5 September 2024

  • Pertemuan 2
    Sejarah perkembangan pendidikan masyarakat
    • Date  12 September 2024

  • Pertemuan 3
    Isu-isu dan program pendidikan masyarakat
    • Date  19 September 2024

  • Pertemuan 4
    Isu-isu dan program pendidikan masyarakat
    • Date  26 September 2024

  • Pertemuan 5
    Siswa dapat memahami apa yang dimaksud dengan pendidikan informal? (Kelompok 1)
    • Date  3 Oktober 2024

  • Pertemuan 6
    Siswa dapat memahami Perspektif historis tentang pendidikan informal (Kelompok 2)
    • Date  10 Oktober 2024

  • Pertemuan 7
    Siswa dapat memahami nilai-nilai profesional dalam pekerjaan pendidikan informal (Kelompok 3)
    • Date  17 Oktober 2024

  • Pertemuan 8
    UJIAN TENGAH SEMESTER
    • Date  24 Oktober 2024

  • Pertemuan 9
    Siswa dapat memahami tempat, ruang, dan pendidikan informal
    • Date  31 Oktober 2024

  • Pertemuan 10
    Dasar-dasar pemikiran dan implementasi pendidikan seumur hidup
    • Date  7 November 2024

  • Pertemuan 11
    Pendidikan berkelanjutan (kelompok 6)
    • Date  14 November 2024

  • Pertemuan 12
    Siswa dapat memahami pusat-pusat pembelajaran masyarakat (laporan negara dari Asia) (Kelompok 7)
    • Date  21 November 2024

  • Pertemuan 13
    Students are able to understand community learning centers (country report from Asia) (Group 9
    • Date  28 November 2024

  • Pertemuan 14
    Studi lapangan tentang program pendidikan masyarakat
    • Date  5 Desember 2024

  • Pertemuan 15
    Studi lapangan tentang program pendidikan masyarakat
    • Date  12 Desember 2024

  • Pertemuan 16
    Memiliki pemahaman tentang sejarah dan konsep pendidikan masyarakat, tujuan dan isi pendidikan masyarakat, hakikat pendidikan masyarakat dalam sistem pendidikan nasional, bidang-bidang pendidikan masyarakat, serta 10 tolok ukur pendidikan masyarakat di bidang pelatihan, pemberdayaan masyarakat, dan pendidikan informal.
    • Date  19 Desember 2024

References

Lecturer

HERYANTO SUSILO
HERYANTO SUSILO
  • 215,475 Reviews4.8 Rating

SHOBRI FIRMAN SUSANTO
SHOBRI FIRMAN SUSANTO
  • 215,475 Reviews4.8 Rating

Video Images
Preview this course
 
 
  • Program StudiS1 Pendidikan Luar Sekolah
  • Semester3
  • Lectures2
Difficult Things About Education.
$75$10