Course Description
Able to master more complex understanding related to discussion of the nature of ABK, types and characteristics of ABK (blind, deaf, speech-impaired, mentally retarded, disabled, double-impaired, slow learner, patau syndrome, Edward syndrome, autism and dyslexia), ABK language abilities and disorders, BI syllabus for ABK, BI learning methods for ABK, BI learning media for ABK, BI assessment for ABK, preparation of BI lesson plans for ABK, BI research for ABK, and literacy for ABK through face-to-face activities, training, structured assignments, independent learning, and simulations to produce articles/papers to be presented in class discussions and exhibitions/programme work exhibitions.
Program Objectives (PO)
- Mendeskripsikan hakikat ABK dan BI untuk ABK dan lingkup kajiannya
- Mendeskripsikan Jenis ABK dan Karakteristiknya: Tuna netra
- CPMK Ke 3 Mampu menguasai dan menerapkan konsep dasar bahasa, sastra, keterampilan berbahasa, serta pendekatan pembelajaran Bahasa Indonesia yang tepat untuk berbagai jenis anak berkebutuhan khusus, termasuk penyusunan kurikulum, silabus, dan RPP
- CPMK ke 4 Mampu mengembangkan dan mempraktikkan keterampilan berbahasa Indonesia secara lisan dan tulisan dalam berbagai konteks sosial, akademik, dan dunia kerja, dengan menyesuaikan strategi komunikasi dan penggunaan media (termasuk bahasa isyarat atau bahasa daerah) sesuai kebutuhan dan karakteristik anak berkebutuhan khusus