Course Description
The Deaf Children‘s Learning course is a course that provides understanding and knowledge, as well as experience and skills to students through studying concepts, strategies, methods, techniques and communication alternatives for deaf children. Characteristics of the development of deaf students and techniques for implementing learning for deaf children as well as the ability to plan, apply, evaluate and analyze the application of strategies, methods and learning techniques for deaf children and equip students to be able to make decisions and apply them in learning and find alternative solutions in solving problems the field of learning for deaf children both in special schools and inclusive schools. Lectures are carried out using a system of presentations, discussions, project assignments and reflection
Program Objectives (PO)
- Menguasai konsep teoritis gaya belajar anak dengan disabilitas rungu, model pembelajaran untuk anak dengan disabilitas rungu, dan kurikulum akademik untuk anak dengan disabilitas rungu.
- Terampil memberikan layananan akademik bagi anak dengan disabilitas rungu.
- Terampil bekerja mandiri, bekerja sama di dalam tim kolaboratif, bertanggung jawab baik tugas individu maupun tim, serta mengkomunikasikan ide, pendapat, dan argumentasi secara lisan/tertulis dalam menyelesaikan kasus-kasus terkait dengan pembelajaran anak dengan disabilitas rungu.
- Menjelaskan karakteristik anak tunarungu dari aspek medis, psikologis, dan perkembangan bahasa, kebutuhan belajar anak tunarungu berdasarkan tingkat ketunarunguan, usia, dan latar belakang sosial-budaya serta dampaknya terhadap proses pembelajaran.
- Merancang program pembelajaran individual (PPI) dan rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) yang sesuai dengan kebutuhan dan karakteristik anak tunarungu, termasuk pemilihan strategi, media, dan evaluasi pembelajaran.